Rabla 2017: Primă de 6.500 lei, ecobonus de până la 2.500 lei și limite privind emisiile de CO2. Din 2019, Logan-ul cu noul motor de 1.0 nu se mai încadrează

0
1951
rabla

Ministerul Mediului a finalizat noul Ghid de finațare a Programului de stimulare a înnoirii parcului auto național, cunoscut drept ”Rabla” și îl supune dezbaterii publice pe site-ul www.mmediu.ro. Față de edițiile anterioare, Rabla 2017 vine cu o serie de noutăți, cea mai importantă fiind introducerea de limitări graduale privind emisiile de CO2/km pentru mașinile noi achiziționate. De asemenea, în premieră, programul Rabla are un caracter multianual, fiind structurat până în 2019.

Prima de casare în 2017 rămâne la 6.500 lei, deși ministrul Mediului, Daniel Constantin, avansase creșterea acesteia la 8.000 lei. Dar, aceasta  nu se va mai acorda pentru orice mașină nouă, ci în funcție de cantitatea de emisii de CO2/km generată de sistemul de propulsie al autovehiculului nou achiziționat.

– maximum 130g CO2/km în 2017

– maximum 120g CO2/km în 2018

– maximum 110g CO2/km în 2019

Cum se traduce limitarea emisiilor? De exemplu, Dacia Logan Acces, cu noul motor introdus în gamă de 1.0 litri, în 3 cilindri, emite 120g CO2/km. Prin urmare, va putea fi achiziționată prin Rabla 2017 și Rabla 2018, dar nu și prin Rabla 2019, ca și Logan 0.9 TCe, care emite 112g CO2/km. În același timp, 1.5 dCi-ul, cu 93g-95g CO2/km, se califică pentru ecobonusul suplimentar de 1.500 lei. Deci, prima de casare ajunge la 8.000 lei.

Skoda Octavia 1.8 TSI de 180 CP nu va putea fi cumpărată prin program începând cu Rabla 2017, având emisii de 135g CO2/km. Ford Focus 1.5 EcoBoost 150 CP nu se mai încadrează în Rabla din 2018, cu 127 g CO2/km, iar Mondeo 1.0 EcoBoost 125 CP, din 2019, cu 119g CO2/km. Ford Kuga 1.5 EcoBoost 120 CP 4×2 nu se mai califică începând cu Rabla 2017 (143g CO2/km), dar se va putea opta, de pilda, pentru Kuga 1.5 TDCi 120 CP 4×2 inclusiv în 2018 (115g CO2/km).

Cu emisii de 119g CO2/km, BMW 318i nu se va mai încadra în Rabla din 2019, iar 330i, din 2017 (143g CO2/km). Și, exemplele pot continua. În concluzie, la prima vedere, prin limitarea emisiilor, Rabla nu va mai permite, în principiu, decât achiziționarea de automobile ”normale”.

”Prin scăderea graduală a pragului de emisii de CO2, programul este conceput nu doar ca o modalitate de finanțare, ci și ca un instrument de îndrumare a cumpărătorului de autoturisme și conștientizare a acestuia cu privire la corelarea nevoii de deplasare cu cea de protecție a mediului”, se arată în proiectul Ghidului de finanțare a Programului Rabla. Ar putea fi un scop nobil, dacă cei mai afectați n-ar fi chiar producătorii de mașini accesibile, cu prețuri de până la 20.000 euro.

Ecobonusurile Rabla:

+ 1.500 lei la achiziționarea unui autovehicul nou în 2017, echipat cu sistem de propulsie care generează maximum 98g CO2/km

+ 1.500 lei la achiziționarea unui autovehicul nou în 2018, echipat cu sistem de propulsie care generează maximum 96g CO2/km

+ 1.500 lei la achiziționarea unui autovehicul nou în 2019, echipat cu sistem de propulsie care generează maximum 95g CO2/km

+ 2.500 lei pentru mașinile hibride, indiferent de anul achiziției

Prima de casare și ecobonusul se scad de către producător din prețul de comercializare cu TVA al autovehiculului nou, iar prima de casare se poate cumula cu ecotichetul. Prin urmare, prin Rabla 2017 se va putea achiziționa o mașină nouă cu o reducere de până la 10.500 lei (cca. 2.300 euro), dacă e hibridă și emite maximum 98g CO2/km.

Din păcate, proiectul noului Program Rabla nu mai vorbește despre Rabla Plus, program destinat în trecut automobilelor hibride și electrice, cu prime de până la 26.500 lei (cca. 6.000 euro).

 

LĂSAȚI UN MESAJ