Inițial o mașină mică, în trei uși, de oraș, Golf-ul din 1974 s-a emancipat, ușor, ușor, a impus standarde peste standarde și, de pe la mijlocul anilor ’80, a devenit singura mașină care denumește o clasă.
Acronimul “GTI” a întărit însă și mai bine numele Golf. Iar după 40 de ani de istorie, Volkswagen știe parcă mai bine ca niciodată acest lucru. Primul Golf GTI a văzut lumina zilei în 1975, la Salonul Auto de la Frankfurt, și a ajuns pe piață în 1976, declinând ideea de mașină practică cu valențe sportive, cu un motor cu injecție, de 1.588 cmc sau 1.780 cmc, 115 CP și o greutate de numai 810 kg. Mulți au numit GTI-ul Mk1 primul hot-hatch european, dar au uitat de Autobianchi A112 Abarth din 1971. Iar competiția s-a grăbit să-i dea replica prin Peugeot 205 GTI, Renault 5 GT Turbo sau Opel Kadett GSi.
În 2013, a șaptea generație Golf GTI a debutat în două versiuni. Cea clasică dispune de 220 CP, iar “Performance”-ul, de 230 CP. Pentru a marca împlinirea a 40 de ani de istorie, VW a scos în 2016 GTI Clubsport S, cel mai puternic GTI din istorie, cu 310 CP.