12 orașe, 13 locații și peste 50 de zile de aventuri în teren greu. Cum experiența de condus este cel mai puternic argument al bavarezilor, iar 3 din 5 mașini noi vândute sunt din gama ”X”, BMW a plecat la colindat pe coclaurii țării cu un escadron puternic de SUV-uri și SAC-uri. RPM a participat la asaltul dat asupra Bucureștiului, în cadrul Exclusive BMW xDrive Experience, care s-a desfășurat pe circuitul de motocross de la Ciolpani.

p90250967_highres_exclusive-bmw-xdrive

Începem cu un exercițiu de imaginație. Gândiți-vă că v-ar invita cineva să plecați într-o drumeție prin pădure îmbrăcat într-un costum Gianfranco Ferre sau, după caz, să participați la un concurs de paintball într-o rochie Salvatore Ferragamo. Evident, și cu pantofii, Moschino sau Jimmy Choo, aferenți. Comentarii? E, da, cam așa se întâmplă și în cazul SUV-urilor premium care, în cele mai multe cazuri, nu văd niciodată o ieșire adevărată în off-road. Excepție România, unde gropile, șleaurile sau zăpada neatinsă de utilajele de deszăpezire transformă orice drum într-un rally raid de ocazie. Mai mult, conform statisticilor, doar 1%-2% din clienții redutabilului Land Cruiser ajung să iasă în teren.

Mașinile pot, însă, mult mai mult decât arată și știu majoritatea proprietarilor sau a potențialilor clienți, chiar dacă sunt încălțate cu pneuri de autostradă, cu talon mic, și costă între 38.000 euro (BMW X1) și peste 127.000 euro (BMW X6 M). Iar BMW bate puternic monedă pe aptitudinile modelelor din gama BMW X și încearcă, prin diverse evenimente și training-uri cu piloți experimentați, precum Claudiu David, unul dintre cei 5 responsabili la nivel global cu pregătirea trainer-ilor BMW Driving Experience, și George Grigorescu, multiplu campion național de raliuri, să le dezlege secretele. E păcat să ai o bijuterie tehnolocigă, să mergi doar în modul automat, că așa pornește ”monstrul”, și, de exemplu, să nu știi când, cum și de ce să dezactivezi, total sau parțial, sistemele de tracțiune/stabilitate sau că poți coborî o pantă aparent imposibilă, și fața, și cu spatele, fără a atinge nicio pedală. Nici cutia automată cu 8 trepte nu trebuie trecută în mod manual doar pe circuit. Asta e, nu scrie în manual, totul ține de experiența de condus.

Figuri extreme cu X6 M50d

Întâmplător sau nu, din flota de sacrificiu de 12 modele X1, X3, X4, X5 și X6, singura mașină rămasă liberă în parcare a fost un X6 M50d. În meniu: 6 cilindri TwinPower Turbo, 381 CP și un cuplu de 740 Nm, între 2.000 și 3.000 rpm. Basculantele grele de la balastiera din Ciolpani păreau puțin geloase și, în același timp, că își râd în barbă, când am intrat pe poartă împroșcând noroi cu roțile de 19 inch și talon de 45. ”Ia uite la ăsta, a căzut din club direct în baltă… Pregătește șufa, că aici rămâne”, își șopteau printre cabine. Greșit!

p90250867_highres_exclusive-bmw-xdrive

Peste noapte, plouase consistent, așa că trainerii au pregătit degeaba rampe, treceri și fel de fel de alte exerciții pentru suspensii și tracțiune. Totul se transformase într-o morcilă totală și extremă, pe alocuri, noroiul ajungând până la butucul roții cu logo ”M”. Teoretic, văzând liniie dinamice ale bavarezelor, atitudinea basculantelor era justificată. George Grigorescu a luat însă stația în mână, zâmbind complice, și a dat un ordin clar: ”Liber, la joacă! Dați-le cât puteți… Prima dată cu electronica cuplată, apoi, apăsați o dată scurt pe DTC, pentru a vă lăsa să derapați mai mult. A treaia oară, apăsați lung pe butonul de control al stabilității și tracțiunii și decuplați complet electronica. Ultima tură va fi cronometrată, ca să existe și o miză”.

Văzând cât de ”minat” era terenul și gândindu-mă cu strângere de inimă la ”fustele”, scuturile și pragurile X6-ului M50d, prima dată, am pășit cu grijă. Unul dintre traineri a intrat și a început să-i dea gaz de sărea noroiul ca dintr-un tun. Evident, am apăsat și l-am urmat. Cu electronica cuplată, însă, când noroiul clisos a început să înghită roțile, creierul electronic a tăiat imediat accelerația. Abia mai sărea de 1.700-2.000 rpm. S-a afundat puțin, dar, târâș, grăpiș, a ieșit la liman. Aș fi aplicat faza trei din prima, așa cum e recomandat atât în off-road, cât și în zăpadă mare, dar ordinele sunt ordine. Cu DTC-ul puțin mai ”nesimțit”, după o scurtă apăsare pe buton și apariția iconiței în bord, SAC-ul M50d a început să danseze ușor, să se unduiască prin noroi și s-a luptat mai spectaculos cu mocirla. Din când în când, însă, gazul tot mai era tăiat brusc de electronică, așă că pierdeai tot avântul. E, și a venit a treia tură. Am decuplat toate sistemele, a pornit cronometru și am pornit. Problema e că, în lipsa electronicii, pentru a nu te afunda iremediabil, trebuie să temperezi singur din accelerație cuplul imens. Și nu e ușor. Dar e spectaculos! Cu cutia trecută pe manual, în 3.000-3.500 rpm, în treapta a II-a, M50d-ul toarce de plăcere, iar SAC-ul se zbate din toate roțile, derapează și se pune de-a latul, pentru a ieși din noroi.  ”Proba” a fost câștigată de un BMW X3, greutatea redusă și roțile mai înguste spunându-și cuvântul în mocirla argiloasă.

p90250847_highres_exclusive-bmw-xdrive

După valsul în noroi, am urcat pe ”muntele” de pietriș al balastierei, pentru a saluta basculantele rămase fără cuvinte și a coborâ o pantă extrem de abruptă. Dar, nu oricum, ci cu spatele și fără a atinge pedalele. Da, ce dacă ”bate suta” în 5.2 secunde și poate ajunge la 250 km/h…

Pe consola centrală, în spatele manetei cutiei de viteze, există un buton cu o mașinuță care coboară și un simbol asemănător cu cel pentru pilotul automat de pe volan. Se numește HDC – Hill Descent Control. Printr-o simplă apăsare, sistemul de asistență la coborârea pantelor preia controlul. Nu atingeți frâna! Setați doar viteza dorită, din tastele pilotului automat, țineți direcția și lăsați mașina să coboare singură, cu fața sau cu spatele. Veți rămâne surprinși!

La sfârșitul BMW xDrive Experience, pe terenul de joacă au rămas câteva ”fuste” și scuturi. Dar, atât. Nicio mașină n-a cedat, iar sistemul de tracțiune xDrive a arătat încă o dată că, în anumite cazuri, poate mai mult decât îi lasă inima pe proprietari.

 

 

LEAVE A REPLY