Există viață după termice, cel puțin de luni până vineri. Aceasta este concluzia la care am ajuns, după ce, timp de o săptămână, am supus un BMW i3 100% electric la toate supliciile traficului bucureștean, fără a face concesii în ceea ce privește confortul sau plăcerea de a conduce și fără a da niciun leu pe ”carburant”. Deocamdată, alimentarea cu energie la cele câteva stații speciale este gratuită.

bmw-i315

Acasă, serviciu, supermarket, piață, film, curs de pictură, mall – loc de joacă… În general, cam acestea sunt principalele ”destinații” cotidiene ale unui familist în timpul săptămânii. Există și excepții de la regulă, dar, în medie, drumurile zilnice nu depășesc 20-25 km în București. Prin urmare, cum noua versiune BMW i3 94 Ah se laudă cu o autonomie electrică de până la 190 km în condiții reale, ne-am propus să vedem dacă între traficul din carte și cel din București există vreo legătură.

115 km am parcurs fără menajamente, în trafic real, cu 84% din baterie

Când am apăsat prima dată pe butonul ”Start/Stop”, la care ajungi destul de ciudat, fiind nevoit să-ți strecori un deget prin volan sau prin spatele acestuia, după dispariția logo-ului BMW i, afișajul indica 100% baterie și o autonomie de 180 km. Instinctiv, am căutat levierul cutiei de viteze între scaunele față, dar, cum i3-ul, care în trei ani de existență s-a vândut în peste 60.000 de exemplare, nu are așa ceva, puterea fiind livrată punții spate prin intermediul unei transmisii cu un singur raport, am ajuns la satelitul din spatele volanului (dreapta). Cu piciorul pe frână, rotești spre față, în plan orizontal, și intri în ”D” (Drive) sau spre spate, pentru ”R” (marșarier). Atenție, dacă lași mașina mai mult în ”P” (Park) sau ”N” (Neutru) și, eventual, deschizi portiera, i3-ul se dezactivează, pentru a salva energia, și trebuie reinițializat.

 

Apoi, am pornit… cu un ”hâc”. Nu se aude nimic, pentru a pondera cuplul electric instant, pedala de accelerație e destul de tare, iar când iei piciorul din ”gaz”, efectul de frână de motor este atât de puternic, încât, până te obișnuiești, te surprinde (apropo, i3 aprinde automat becurile de frână pentru a nu-i surprinde pe ceilați șoferi când iei piciorul de pe accelereație). Dar, și după ce te obișnuiești…

Înapoi la scoală: Fără frână!

În primele trei zile, am parcurs vreo 40 km. Profitând de traficul mai liniștit de weekend și învâțând să mă joc cu transformarea motorului în generator și să nu folosesc pedala de frână ca la un vehicul convențional (anticipând traficul, cred că am folosit frâna de maximum zece de ori în cei 40 km – extrapolând, dacă la o mașină normală plăcuțele de frână trebuie schimbate pe la 20.000-30.000 km, în funcție de stilul de mers, la i3, utilizând la maximum ”frâna” electrică, intervalul, probabil, se dublează), autonomia a scăzut la 124 km. Și atenție, n-am făcut niciun rabat. Clima a fost în permanență pe 22 grade Celsius, iar încălzirea în scaune a funcționat ori de câte ori a fost nevoie.

bmw-i327

Hot-hatch de oraș

Cu 170 CP ”curentați” și o accelerație 0-100 km/h în 7.3 secunde, BMW i3 este un adevărat hot-hatch. Iar cuplul electric instant face diferența. Chiar dacă nu mi-am propus, am fost provocat de un Golf VI GTI și mi-a crescut inima când l-am vâzut consternat în retrovizoare. Până a dat inferioară și a umflat turbina, i3-ul era binișor în față. Și cam la fel de surprins a fost și un Range Rover V8 care își bubuia tobele sport la aspiație. N-am dat cele două exemple pentru a evidenția velitățile sportive ale i3-ului, ci pentru a-i sublinia polivalența, capacitatea de a răspunde corect la ”întrebările” unui spectru larg de cerințe urbane.

bmw-i341

Până la sfârșitul experimentului ”#OsaptamanaFaraCarburant” (puteți urmări hashtag-ul pe Facebook), am parcurs 126 km, încărcând o singură dată, după 115 km, când bateria mai avea 16%.

43 de minute a durat încărcarea până la 80% din capacitate, la o stație de 50 kW

Concluzia este că BMW i3 94 Ah este care poate răspunde oricărei cerințe în oraș sau suburbii, însă pentru escapadele de weekend, concedii sau drumuri mai lungi este nevoie de a doua mașină. Cum prima e 100% eco, cea de-a doua ar putea fi, de exemplu, un M5 sau un Cayenne Turbo.

Verdict

+

Finisaje exemplare, demne de un Seria 5; direcție ”grea”, cu tentă sport; manevrabilitate; încărcare rapidă la stații speciale

Zgomot aerodinamic la peste 100 km/h; obligativitatea celei de-a doua mașini; utilizarea limitată în condiții de iarnă cu zăpadă

Date tehnice BMW i3 94 aH

Lungime (mm) 3.999
Lăţime (mm) 1.775
Înălţime  (mm) 1.578
Ampatament (mm)

 

 

 

2.570
Greutate (kg) 1.320
Putere (CP) 170
Cuplu (Nm) 250
Capacitate baterie (kWh) 33.2
Accelerație 0-100 km/h (s) 7.3
Viteză maximă (km/h) 150

 

LEAVE A REPLY