Într-o lume a SUV-urilor și crossover-elor de toate mărimile, monovolumele, familistele spațioase care făceau furori în anii ’80-’90 și-au pierdut, ușor, ușor, din atractivitate. Cel puțin în Europa, sunt în agonie.
Sigur, încă mai există constructori care pariază pe aceste caroserii, precum Renault, cu Scenic și Espace, Citroen, cu Picasso, sau Ford, cu Galaxy, S-Max sau C-Max, dar din ce în ce mai puțin. Opel renunță, de exemplu, la monovolumul compact Meriva, în favoarea lui Crossland X, un CUV (Crossover Utility Vehicle) superior lui Mokka X, Ford cântărește ce va face cu B-Max-ul, ale cărui vânzări n-au impresionat, iar Renault mai face, probabil, Espace-ul doar de amorul artei, pentru a nu uita lumea că a fost pionier în acest segment. E adevărat, i-a mărit garda la sol pentru a-l ”crossover”-iza, dar cu șapte locuri, 4×4 și un preț atractiv, noul Koleos îl va îngenunchia.
Agonia este explicabilă. În timp ce break-urile ”tradiționale” s-au adaptat pentru a supraviețui, propunând de la confort și spațiu, la putere, tracțiune integrală și sisteme de propulsie alternative, monovolumele au cam rămas încremenite în timp și spațiu, lăsând spațiu amplu de manevră SUV-urilor și crossover-elor.
Peugeot 5008, de pildă, a trecut de la monovolum la SUV. La fel s-a întâmplat și în cazul lui 3008. Iar Opel-ul Zafira este și el în pericol, constructorul anunțând dezvoltarea unui SUV ”full-size”. Grandland X va fi, conform primelor informații, un altfel de 5008.
Mai rămâne de văzut ce se va întâmpla în Grupul Volkswagen cu Sharan și Alhambra. Tiguan-ul cu șapte locuri și Ateca le cam numără zilele, însă. De Skoda Kodiaq nici nu mai vorbim.