Dacia a ridicat „low-cost“-ul la nivel de artă în Europa, când conceptul era deja matur în Asia și alte colțuri mai îndepărtate ale lumii. Echivalentul Logan-ului făcut de Toyota în Thailanda, la Chachoengsao, se numește Vios. Modelul este un fel de struțo-cămilă între Yaris și Corolla, demonstrează clar nevoile și standardele diferite între piețe și arată cum încă se pot face bani frumoși cu tehnologie „antică“.

img_4115

Testul nu are nicio relevanță pentru România sau Europa, ci doar pentru cultura auto. Asta, așa, ca să  fim clari de la bun început. Niciun constructor n-ar putea să scoată la vânzare un astfel de model pe „bătrânul continent“, cu un preț de pornire de circa 600.000 BHT (16.000 euro), chiar dacă arată interesant, oferă spațiu cât „China“ pentru pasagerii spate și are cutie automată sau Isofix. Restul e poveste…

dsc_0618

Pentru a intra într-o atmosferă destinsă, încep cu experiența condusului pe stânga, cu volanul pe partea greșită. Doar în 35% din statele lumii te simți tot timpul în depășire. N-a fost o premieră, am mai mers cu ani în urmă în Marea Britanie, dar tot a fost ciudat și, cred că am făcut, toate nefăcutele. Când am preluat mașina, m-am concentrat și nu m-am făcut de râs ducându-mă cu cheia la portiera din stânga. Însă, de-a lungul a două săptămâni și vreo 400 km, am vrut să mă urc prin stânga de cel puțin patru, cinci ori, genunchiul stâng n-am reușit să-l dresez să se flexeze cum trebuie, astfel încât să nu mai dau cu capul de acoperiș la urcarea la volan, și am semnalizat de atâtea ori cu ștergătoarele încât, până la urmă, a și plouat, moment în care am dat flash-uri spălând parbrizul. În ceea ce privește comenzile, singura diferență în cazul volanului pe partea greșită este amplasarea inversă a manetelor. Semnalizarea e pe dreapta, în locul ștergătorelor, și viceversa. Pedalele sunt în aceeași ordine, iar mașina fiind automată n-am avut cum să risc să fac ghiveci vitezele cu mâna stângă.

„Cusăturile“ din plastic, care simulează îmbrăcarea bordului și a fețelor de uși în piele, sunt de mare efect
„Cusăturile“ din plastic, care simulează îmbrăcarea bordului și a fețelor de uși în piele, sunt de mare efect

În trafic, te obișnuiești repede să rulezi pe stânga. E ca și cum ai depăși permanent, doar că mergi regulamentar. E adevărat, drumul se vede altfel, iar unghiurile sunt altele, când ai volanul pe dreapta. Dar, dacă repeți continuu „prioritate de stânga, prioritate de stânga…“ și caști bine ochii la traficul colorat de tuk-tuk-uri și sute de scutere, numai la virajele la stânga e nevoie de mai multă atenție.

În rest, în Thailanda, regulile se respectă puțin mai mult decât la noi. Adică, se merge destul de civilizat, dar se întoarce și se taie dubla continuă peste tot, iar la trecerile de pietoni nu oprește nimeni. Chiar, nimeni! Însă, șoferii și conducătorii de alte vehicule sunt calmi, permisivi și nu claxonează. Pe șosea, se rulează liniștit, cu circa 80-100 km/h, iar în localități, în funcție de aglomerație, se poate merge și cu 70 km/h, și cu 10 km/h.

Ca în toate țările calde, mașinile nu au nevoie de sistem de încălzire. AC-ul e tot timpul pornit, neexistând buton On/Off
Ca în toate țările calde, mașinile nu au nevoie de sistem de încălzire. AC-ul e tot timpul pornit, neexistând buton On/Off

Să revenim, însă, la „Logan“-ul din Chachoengsao. Portbagajul de 506 litri (510 l Logan) a înghițit destul de bine bagajele a patru persoane, iar spațiul interior al Vios-ului este mult peste clasa sa. Exagerând puțin, pasagerii din spate au loc la picioare cât în Skoda Superb.

dsc_0625

La drum, mașina se întinde foarte bine, suspensia moale favorizând confortul, iar motorașul VVT-i toarce liniștit. Căluții sunt adormiți, însă, de cutia de viteze automată cu patru trepte (da, 4 trepte), care mi-a adus aminte de europencele de prin anii 1980. Dacă o lași în „D“, urcarea unei pante mai abrupte este o provocare, cutia oscilând indecisă între trepte, așa că trebuie să tragi de levier și s-o blochezi în „2“. De asemenea, depășirea unui camion cu remorcă Isuzu, plin ochi cu piatră de la cariera din zona Tubkaek, e o aventură. Cu accelerația la podea, Vios-ul abia sare în 3.000 rpm. Nu-mi dau seama cum ar putea atinge puterea maximă la 6.000 rpm… Dar, nu contează. Pădurile de palmieri, plantațiile de arbori de cauciuc și cocotierii, care umbresc plajele cu un nisip fin fabulos, creveții și fructele de mare, fructele uriașe de mango și ananasul proaspăt te fac atât de zen, încât rulezi tot timpul cu becul „Eco“ aprins în bord și lași toate tuk-tuk-urile să te depășească.

VERDICT RPM

+PLUS: Spațiu și confort, portbagaj încăpător, zgomot aerodinamic redus, design interesant pentru un Yaris în trei volume

-MINUS: Cutie de viteze automată arhaică, în patru trepte, siguranță minimă (2 airbag-uri și ABS), plastic dure și finisaje sub standardul „low-cost“ european

 

Date tehnice Toyota Vios E 1.5 VVT-i

Lungime (mm) 4.410
Lățime (mm) 1.700
Înălțime (mm) 1.475
Ampatament (mm) 2.550
Greutate (kg) 1.075
Portbagaj (l) 506
Cilindree (cmc) 1.497 cmc
Putere (CP/rpm) 109 / 6.000
Cuplu (Nm/rpm) 141 / 4.200
Consum mediu mixt test (l/100 km) 8.3

 

LĂSAȚI UN MESAJ