În primele zece luni ale anului au fost vândute în România peste 22.000 de SUV-uri, cu mai bine de 30% mai multe decât în aceeași perioadă a anului trecut. Până la finalul lui 2017 este de așteptată depășirea pragului de 25.000 de unități.
Raportul APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile) privind vânzările din zece luni ale lui 2016 arată o creștere cu aproape 32% a vânzărilor de SUV-uri,și crossovere până la exact 22.053 de unități. Cu mult mai mare decât creșterea pieței totale de autoturisme (+17,1%), această evoluție arată clar modificarea preferințelor clienților autohtoni, dar și faptul că, de la un an la altul, crește ponderea clienților de mașini cu garda la sol majorată – cu tracțiune intergrală sau nu – din totalul pieței. Astfel, dacă în 2007, atunci când piața autohtonă atingea valori greu de conceput în prezent (315.621 de unități), doar 6% din totalul acesteia era reprezentat de SUV-uri, în acest an din cele 93.380 de autoturisme vândute până la 31 octombrie, nu mai puțin de 25% sunt vehicule din segmentele SUV 0 și SUV 1. Prin urmare, unul din patru cumpărători de mașini preferă un vehicul care, măcar aparent, îi asigură trecerea facilă de pe asfalt pe teren accidentat.
Rămânând la nivelul comparațiilor dintre 2007 și 2016 este demn de menționat că în urmă aproape cu nouă ani clasamentul vânzărilor de SUV-uri era dominat de Hyundai Tucson, urmat de fratele săi Santa Fe și de Volkswagen Touareg. În schimb, în acest an, cel mai vândut SUV este Dacia Duster – care tocmai a primit și așteptata cutie automată EDC care îi va da un imbold cel puțin până la schimbarea de generație de anul viitor -, pe locul doi situându-se Nissan Qashqai, iar pe trei Suzuki Vitara.
Doar două subsegmente
Spre deosebire de APIA, care în raportul său ia în calcul doar două subsegmente ale clasei SUV – SUV 0 (mici) și SUV 1 (mari) – în multe state vest-europene, avalanșa de astfel de modele intrate recent pe piață a conturat cu claritate existența a nu mai puțin de șase categorii: SUV-uri și crossovere mici, SUV-uri și crossovere compacte, SUV-uri și crossovere mari, ultimele două având și zone premium. Mai puțin clară decât statistica JATO Dinamycs, de exemplu, cea realizată de APIA are pe prima poziție la categoria SUV 0 modelul Dacia Duster cu 5.413 unități. Acesta este urmat de Nissan Qashqai cu 1.402 de unități și de Suzuki Vitara cu 1.396 de unități.
În subsegmentul SUV 1 lider autoritar este în acest an modelul Mercedes-Benz GLE căruia analiștii APIA îi atribuie, estimativ pentru că reprezentanța Mercedes-Benz nu raportează date de vânzări, 771 de unități. Locul doi în această categorie este ocupat de Volkswagen Touareg cu 390 unități, ia pe a treia poziție se clasează BMW X5 cu 377 unități.
Evoluția vânzărilor de SUV-uri
An Unități
2007 18.714
2008 18.769
2009 10.009
2010 7.431
2011 8.397
2012 14.798
2013 15.184
2014 15.929
2015 20.289
2016* 25.000
* Estimare, Sursa: APIA
Vânzări SUV-uri mici în România (5 luni)
Model Unități
DACIA DUSTER 5.413
NISSAN QASHQAI 1.402
SUZUKI VITARA 1.396
VOLKSWAGEN TIGUAN 1.251
RENAULT KADJAR 1.066
KIA SPORTAGE 937
OPEL MOKKA 683
HYUNDAI TUCSON 679
FORD KUGA 507
AUDI Q3 416
Sursa: APIA
Vânzări SUV-uri mari în România (5 luni)
Model Unități
MERCEDES BENZ GLE 771
VOLKSWAGEN TOUAREG 390
BMW X5 377
AUDI Q7 345
L.R. RANGE ROVER SPORT 282
LAND ROVER RANGE ROVER 261
BMW X6 213
L.R. DISCOVERY SPORT 148
JEEP GRAND CHEROKEE 125
VOLVO XC60 115
Sursa: APIA