#LegendePeRoti: Fiat 124 Spider aniverseaza 50 de ani

0
1563

3 noiembrie 1966 – 3 noiembrie 2016. De la California Dreamin’ pana in prezent, roadster-ul Fiat 124 Spider a parcurs, cu eleganta, sportivitate si sex-appeal, sase decade. Originalul semnat Pininfarina a fost fabricat pana in 1985, dupa care locul i-a fost luat, intr-un fel, de Barchetta. Insa, anul acesta, Spider-ul a renascut pe platforma best-seller-ului Maxda MX-5, mainile croitorilor italieni imbracand cu mult talent liniile design-ului Kodo.

fiat 124 spider

In 1966, Fiat-ul 124 Spider a vazut lumina zilei la Salonul Auto de la Torino. Criza economica din anii 1964-1965 trecuse, iar productia de automobile avansase cu 8%, fata de anul precedent. Prin urmare, standul Fiat adapostea o gama completa de automobile, capabile sa satisfaca diferite nevoi si gusturi, precum si trei modele complet noi. Vizitatorii l-au putut vedea pe Fiat Dino, model a carui productie a fost stopata, dar si versiunile care completau gama 124. Fiat 124 Familiare, break-ul, se adresa, evident, familistilor. Dar, Fiat 124 Sport Spider a ramas in istorie!

Fiat 124 Sport Spider avea misiunea de a duce mai departe succesul constructorului italian in segmentul decapotabilelor accesibile, segment pe care Fiat l-a dominat dupa cel de-al doilea Razboi Mondial cu modele precum Fiat 1100 Spider (1954), Fiat 1200 & Fiat 1500 Bialbero (1958) si Fiat 1500 S & Fiat 1600 S (1961). Chiar daca era o evolutie a lui 124 Saloon, Spider-ul de 3.97 metri era desenat pentru pasionatii aflati in cautarea performantei, chiar de Pininfarina. Masina avea un geam spate Vinilite si doua geamuri laterale care se retrageau cand se plia capota. Aerodinamica favoriza vitezele superioare pe autostrada, iar proportiile o faceau un vehicul placut de condus in aglomeratiile urbane. Habitaclul beneficia de scaune ergonomice, accesorii din lemn si o plansa de bord completa. Si placerea de a conduce era alimentata de tractiunea spate.

Sub capota, Spider-ul original avea un motor cu patru cilindri in linie, de 1.438 cmc, care dezvolta 90 CP la 6.500 rpm si putea impinge decapotabila pana la o viteza maxima de 170 km/h. Avangardist la acea vreme, Fiat-ul 124 Spider dispunea standard de o cutie manuala cu cinci trepte. Pretul era de 1.550.000 de lire, adica cu circa 50% mai mare decat cel al sedan-ului. Pana in 1969, prima generatie 124 Spider a fost produsa in circa 25.000 unitati.

Motivati de succesul de piata al micutei decapotabile, cei de la Fiat au trecut Oceanul in 1968. Americanii s-au indragostit pe loc de proportiile si liniile italiencei. Iar in 1969, Fiat a lasant a doua generatie 124 Spider, tot la Salonul de la Torino. Masina putea fi comandata fie cu traditionalul motor de 1.4 litri, fie un un 1.6 mai potent, de 110 CP, care putea ajunge la 180 km/h. Mai mult, a aparut si varianta hard-top. Iar pana in 1972, au mai fost fabricate 27.000 unitati.

Schimbarile culturale si sociale majore din anii ’70 si-au spus cuvantul si asupra roadster-ului din Torino. A treia generatie Fiat 124 Spider a fost reproiectata total, imbunatatindu-se performantele si confortul. Desenat de la bun inceput ca masina globala,  Spider-ul din 1972 era animat de propulsoarele de 1.6 sau 1.8 litri de la Fiat 132, care, cu un carburator dublu-corp Weber 34 DMS sau cu un Solex C34 EIES 5, dezvoltau 108 CP sau 118 CP.

Cea de-a treia generatie Fiat 124 Spider are un capitol dedicat in cartea de istorie a motorsportului, gratie versiunii pentru Grupa 4, Fiat 124 Abarth Rally. Iar decapotabila de serie a suferit ultima dezvoltare sub bagheta lui Pininfarina, care a lansat la Salonul Auto de la Geneva 1981 modelul Spider Europa. Sub capota, masina avea un motor de 1995 cmc si 105 CP. In 1983, pentru piata americana a fost realizat un model supraalimentat cu turbina “Volumex” care ajungea la 136 CP. Productia a depasit 200.000 unitati, 75% fiind vanduta in SUA.

LĂSAȚI UN MESAJ