La cea de-a 67-a ediție a Salonului Auto de la Frankfurt (IAA 2017), povestea celui mai vândut model Dacia intră într-un nou capitol. Dacia Duster II duce ”low-cost”-ul la alt nivel, cu airbag-uri cortină, pornire fără cheie, sistem de asistență la coborârea pantelor, faruri automate, climă automată și multe alte dotări specifice unor clase superioare, în contextul păstrării prețului de bază imbatabil.

21743526_1827781760570966_2417704307064556347_o

Marți, 12 septembrie, ora locală 11.10 (12.10, ora României). IAA 2017, unul dintre cele cinci cele mai importante saloane auto din lume, alături de Paris, Geneva, Detroit și Tokyo, și-a deschis porțile pentru reprezentații presei de specialitate dis de dimineață. Prima conferință, la 8.30, a fost la BMW. Apoi, din 30 în 30 de minute, am fugit de la un stand la altul. Toyota, Mergedes, Renault, Opel, etc.. Dar, cel mai important moment al zilei, pentru noi, românii, și nu numai, a început cu două, trei minute mai devreme, la standul Dacia, pe ritmurile unei DJ-ițe, care mixa în fața unui panou pe care scria ”Life is Bluetiful”. La fix 11.10, o trupă de acrobați-dansatori a început un show antrenant de streetdance, iar, câteva minute mai târziu, cea de-a doua generație a SUV-ului Dacia Duster a ridicat aparatele foto și video în aer, sub sloganul ”More Duster than ever” (Mai mult Duster ca niciodată, n.r.). Emoționant! Poate sunt puțin subiectiv, dar la lansarea Duster II cred că au asistat cel puțin la fel de mulți oameni ca dezvăluirea celor opt vedete de la standul BMW sau a hypercar-ului AMG Project ONE. Era de așteptat. Dacia a inventat conceptul ”low-cost” în 2004, odată cu lansarea Logan-ului, și i-a dat noi valențe prin intrarea în lumea hatchback-urilor și a SUV-urilor, cu Sandero (2007) și Duster (2010). În total, în 13 ani, au fost comercializate peste 4,5 milioane de Dacii. Iar Duster-ul a depășit pragul de un milion de unități.

21731713_1827781410571001_68428499056552258_o

Evoluție la exterior, revoluție în interior

Duster II păstrează dimensiunille, platforma și  atuurile care au contribuit la succesul primei generații (robustețe, spațiu interior generos, capacități remarcabile în teren accidentat) și merge mai departe. La prima vedere, în Hala 8 de la Frankfurt, design-ul exterior, chiar dacă este complet nou, nu șochează, nu iese din tipare. Stilul abordat conferă modelului un aspect mai viguros, iar luminile de zi cu LED, repartizate în trei segmente, inaugurează o nouă identitate luminoasă. Capota redesenată cu nervuri a motorului accentuează robustețea mașinii, ca și scutul frontal cu aspect cromat, care aduce cu un ”bull-bar” specific vehiculelor de teren, și flancurile înălțate. Interesant, parbrizul este mai înclinat și poziționat cu 100 mm mai în față decât la Duster I, ceea ce sporește senzația de spațiu și îi dă SUV-ului o alură mai dinamică. Partea din spate se remarcă prin bosajele generoase ale aripilor și blocurile optice pătrățoase, cu semnătura Dacia cu patru carouri roșii. Chiar dacă par o combinație între cele de la Jeep Renegate și cele de la Smart ForFour, acestea pică foarte bine pe Duster II.

2017 - Nouveau Dacia DUSTER

Dacă exteriorul poate fi considerat o evoluție, la interior s-a petrecut o adevărată revoluție. Nimic nu mai e ca înainte. Adio, arhitectură adaptată de la Sandero! Planșa de bord este în formă de ”S” și orientată către șofer. Consola centrală este dominată de trei guri de ventilație rotunde, ca la Suzuki Vitara și alte SUV-uri sau off-roadere. Ecranul sistemului MediaNav este poziționat corect, mai sus, și nu pe linia schimbătorului de viteze ca la Duster I. Iar sub el se află o linie de butoane, parcă, ca la Audi A3. De la stânga la dreapta acestea sunt: HDC (sistem de asistență la coborârea pantelor, disponibil doar pe 4×4), Start&Stop, Eco, avarii, închiderea ușilor, sistemul de asistare la parcare, activarea camerelor video și ESP.

21762718_1827781490570993_2558218160140320331_o

Volanul este reglabil atât în înălțime, cât și în adâncime. Iar, în sfârșit, scaunele față nu îți mai dau senzația de ”făraș”. Lungimea șezutului a fost mărită cu 20 mm și nu mai ai impresia că aluneci. Iar noua arhitectură, cel puțin pe loc, oferă o susținere laterală mult mai bună. De asemenea, scaunul șoferului dispune de cotieră.

Dotări inimaginabile

Ne-am bucurat de fiecare dată când Dacia a mai făcut câte un pas către automobilul modern: aer condiționat, geamuri electrice, ABS, ESP, claxon pe volan, cutie cu dublu-ambreiaj EDC, etc.. Dar Duster II sare inimaginabil. Nici nu știu cu ce să încep!

Duster II propune sistem de acces și pornire de tip mâini libere. Sigur, Renault a introdus cardul încă de pe a II-a generație Megane. Dar acum și Dacia se deschide doar la apropierea șoferului și pornește la buton. Apoi, noul SUV dispune de avertizare la depășire pentru unghiul mort. Patru senzori cu ultrasunete detectează prezența vehiculelor situate în spate sau în lateral, iar pericolul este semnalat printr-un martor luminos situat în oglinda laterală.

2017 - Nouveau Dacia DUSTER

Duster II poate fi dotat, în premieră, și cu sistem de climatizare automat, airbag-uri cortină și faruri cu aprindere automată. Iar versiunile cu tracțiune integrală oferă HDC (Hill Descent Control) și HSA (Hill Start Assist). Nu în ultimul rând, pentru pasionații de aventuri, display-ul de pe consola centrală poate afișa informații în timp real despre înclinarea vehiculului, ca la off-roader-ele cu pretenții. Iar ieșirile în teren sau parcările pot fi asistate de un sistem ”multiview camera”, cu patru camere video (1 frontală, 2 laterale și 1 în spatele vehiculului).

Aceleași motorizări

În materie de motorizări noul Duster nu aduce nimic nou. Este echipat cu motoarele pe benzină SCe 115 (4X2) și TCe 125 (4X2 și 4X4), asociate cu o cutie de viteze manuală. În ceea ce privește oferta Diesel, modelul propune un dCi 90 CP (4X2) și un dCi 110 CP (4X2 și 4X4), combinate cu o cutie de viteze manuală. În cazul versiunii 4X2, dCi 110  CP poate fi asociat cu transmisia automată cu dublu ambreiaj EDC.

În cadrul prezentării de la IAA 2017, deși s-a rostit în mod repetitiv sintagma ”Preț la fel imbatabil ca întotdeauna”, nu s-a spus o vorbă despre tarifele noii generații. ”Off the record”, însă, pe piața din Franța, SUV-ul se pare că își va păstra prețul de bază de 11.990 euro. În România, la ora actuală, Dacia Duster pornește de la 10.900 euro, TVA inclusă.

 

LEAVE A REPLY