Chiar dacă te afli la bordul unei mașini performante, dotată cu sisteme de siguranță moderne, singura zonă care face legătura dintre forța mașinii și suprafața de rulare este cea a anvelopelor. Și, să nu uităm, asta înseamnă, cumulat, doar dimensiunile unei cărți poștale.

Iarna s-a încheiat și drumurile din România nu mai sunt atât de periculoase ca în anotimpul rece. Totuși, în zonele înalte de munte mai puteți întâlni suprafețe de rulare acoperite cu porțiuni de zăpadă sau gheață, urmate de asfalt uscat și apoi iar de o zonă care poate provoca acvaplanarea. În astfel de condiții, experiența la volan și cunoașterea capacităților mașinii fac diferența dintre o călătorie plăcută și una cu final nedorit. Orice obstacol apărut brusc și orice manevră necugetată induc mașinii un comportament greu de controlat, iar calitatea anvelopelor își spune cuvântul.

bridgestone-mercedes-1

Tocmai pentru a înțelege cu exactitate un fapt ignorat încă de mulți șoferi – că în timpul unor manevre pe drum înghețat sau umed anvelopele sunt mai importante decât orice sistem electronic al mașinii – am acceptat invitația Bridgestone de a participa la unul dintre faimoasele „Mercedes-Benz Driving Events”.

Pe lacul înghețat

Mercedes-Benz, în parteneriat cu Bridgestone, le oferă doritorilor din întreaga lume posibilitatea de a conduce pe diferite suprafețe o pleiadă impresionantă de modele, învățându-i, totodată, să stăpânească mașinile în condiții dificile și să înțeleagă importanța sistemelor de asistență și a alegerii anvelopelor potrivite.

bridgestone-mercedes-4

La doi pași de faimoasa stațiune Zell am See, pe unul dintre circuitele de teste ale ÖAMTC – corespondentul austriac al Automobil Clubului Român (ACR) -, dar și pe suprafața înghețată a unui lac din apropiere, instructorii Mercedes-Benz ne-au îndemnat să aflăm mai întâi ce surprize pot apărea atunci când sub roți nu se află decât gheață și, mai apoi, să manevrăm modelele mărcii germane „încălțate” cu anvelope Bridgestone astfel încât să evităm orice pericol.

bridgestone-mercedes-7

În cinci zone de antrenament, cam toate modelele producătorului german, de la Clasa A până la GLE sau Clasa S – mai puțin GLS și clasa B –, „dansează” mai întâi haotic și, odată cu trecerea timpului și acumularea de informații și experiență, tot mai organizat. Două dintre zonele demarcate sunt rezervate modelelor AMG, iar asta înseamnă că dansul poate deveni nebun. Mai ales că instructorii Mercedes-Benz par a avea câteva idei fixe: „ESP Off, more speed, no brakes, just steer”. În toate zonele planificate de organizatori, pe lângă stabilitatea impresionantă a mașinilor, cu sau fără ESP cuplat, au ieșit în evidență caracteristicile speciale ale anvelopelor de iarnă Bridgestone. Fără o alegere corectă a acestora, orice încercare de a ține sub control dansul nebun al bolizilor la viteze care, uneori, depășeau 60-70 km/h ar fi fost sortită eșecului. De altfel, chiar instructorii au ținut să specifice rolul important al anvelopelor în orice moment dificil, fie că vorbim de teste pe circuit sau situații reale, din traficul de zi cu zi.

Cărțile poștale de sub mașini

Orice șofer care participă la una dintre edițiile de iarnă ale Mercedes-Benz Driving Events ajunge rapid la concluzia că, de multe ori, anvelopele sunt chiar mai importante decât mașina. Din nefericire, în România mulți ignoră un detaliu evident scos în evidență chiar de reprezentanții Bridgestone: „Încă nu toți conștientizează faptul că singura legătură între autovehicul și asfalt o reprezintă anvelopele, iar suprafața de contact a acestora are dimensiunea unei cărți poștale. Cu alte cuvinte, chiar dacă autovehiculul este echipat cu ABS, ESP etc., dacă anvelopele au o calitate îndoielnică sau sunt uzate, siguranța pasagerilor și a participanților la trafic este periclitată”.

bridgestone-mercedes-2

În plus, chiar și vara, când drumurile sunt, de cele mai multe ori, uscate, calitatea cauciucurilor este la fel de importantă. Tocmai de aceea producătorii fac teste aprofundate înainte de a pune pe piață orice tip de anvelopă. Cu cât cercetarea pentru un nou tip de anvelopă este mai îndelungată, materialele utilizate sunt de calitate superioară și testele sunt mai complexe, prețul acesteia crește. Asta înseamnă, de cele mai multe ori, și că toate cele patru „cărți poștale” de sub mașină vor ajuta șoferul să controleze derapajele și să evite un eventual pericol.

LEAVE A REPLY