#AnalizaRPM: A început cavalcada mașinilor de ocazie

0
89

În prima parte a acestui an înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 41%. În același timp, ritmul de creștere al pieței mașinilor  second-hand a fost dublu.

Seduși subit de datele furnizate de Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) pentru luna februarie, unii s-au grăbit să anunțe că eliminarea timbrului de mediu a avut efecte benefice neașteptate asupra comerțului cu mașini noi. E drept că, la o privire sumară, cele 8.302 de autoturisme noi înmatriculate în a doua lună a anului pot părea un record promițător. Asta dacă avem în vedere că în aceeași lună a anului 2016 erau înmatriculate doar 5.099 astfel de mașini.

Creșterea cu aproape 63% a înmatriculărilor de autoturisme noi, imediat după ce Guvernul a renunțat la taxarea poluării produse de automobile, are darul să dea speranțe că nu vom deveni „cimitirul de mașini al Europei”, așa cum susțin oficialii Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).

Totuși, în același timp cu „recordul” înregistrat în februarie pe piața autoturismelor noi, statistica DRPCIV arată și o majorare cu nu mai puțin de 200% a înmatriculărilor de mașini de ocazie. Desigur, ritmul de trei ori mai accelerat al creșterii vânzărilor de mașini second-hand era de așteptat, mai ales că, seduși de superoferta populistă a Guvernului, mulți dintre cei care cumpărareseră deja mașini vechi și le înmatriculaseră în Bulgaria au decis că este momentul să le înscrie în circulație în România. De asemenea, unii dintre cei care, speriați de taxele pentru poluare, nu își permiteau să cumpere un autoturism, au făcut acum pasul dorit. Prin urmare, februarie a fost o lună atipică, una care a distorsionat statisticile inducând în eroare mulți analiști mai mult sau mai puțin atenți la detalii. Cum orice prognoză bazată pe datele din primele două luni ale anului se poate dovedi hazardată, să râmânem la analizarea cifrelor seci.

Volkswagen, liderul pieței mașinilor de ocazie

poza-in-text-analiza-sh

În primele două luni ale anului, înmatriculările de mașini second-hand au crescut, în medie, cu 94,36%, iar valoarea cumulată a atins 76.439 de unități. Dintre acestea, nu mai puțin de 11.186 autoturisme au aparținut mărcii germane Volkswagen, aproape dublu decât cele ale brandului aflat pe poziția a doua în preferințele românilor, Opel (6.511 unități). Atracția românilor pentru mașinile Volkswagen dovedește, odată în plus, că scandalul Dieselgate nu a avut deloc ecou pe piața de la noi, conaționalii noștri nedând doi bani pe faptul că germanii și-au mințit clienții ani de-a rândul în privința performanțelor produselor pe care le vindeau. A treia cea mai căutată marcă pe piața mașinilor de ocazie din România este Ford (4.552 unități), brandul american fiind asimilat de mulți clienți drept unul nemțesc, dat fiind faptul că baza din Europa a grupului din SUA se află tot în Germania.

Pe lângă valorile absolute ușor de găsit în statistica DRPCIV, o tendință interesantă este relevată și de mărcile care au înregistrat în acest an cele mai mari creșteri. Primul loc din acest punct de vedere este ocupat de o marcă premium, tot germană, Mercedes-Benz, care a crescut cu 131,2%. Pe locul secund în privința majorării înmatriculărilor de vehicuel second-hand se află un alt brand premium german, Audi, cu 124,1%, iar poziția a treia este ocupată de francezii de la Peugeot (+ 98,9%).

Surpriza Bentley

poza-in-text-analiza-sh-2

Având deja dovada – demonstrată de creșteri ale înmatriculărilor – că românii își doresc mașini de ocazie pentru statutul și confortul pe care îl oferă și mai puțin din cauza prețului redus, este demn de analizat ce mașini second-hand scumpe au intrat în circulație la noi în prima parte a anului. Surprinzător, excluzând mărcile consacrate Mercedes-Benz, BMW sau Audi, prima poziție a clasamentului este ocupată de… Bentley. Nu mai puțin de 814 unități ale acestei mărci au fost înmatriculate în doar două luni, fapt ce naște semne de întrebare în privința celor care au importat vehicule atât de scumpe și a scopului final al înmatriculării lor. Pentru comparație, în întreg anul trecut numărul de mașini de ocazie Bentley înscrise în circulație la noi a fost de doar 16 unități.

Pe locurile următoare în privința achizițiilor de mașini second-hand scumpe se clasează Jaguar (93 unități), urmat de Porsche (86 unități). Conform statisticii DRPCIV în doar două luni au ajuns în România și două Ferrari second-hand, un Aston Martin și un Rolls Royce.

 

LEAVE A REPLY