Crossover compact de 1.200 kg. Tracțiune integrală, AllGrip. Motor pe benzină, în trei pistoane, de 1.0 litri. La prima vedere, combinația ar putea părea greșită sau lipsită de logică. Noul Suzuki SX4 S-Cross 1.0 Passion AllGrip desființează, însă, preconceptele, demonstrând că poate fi o familistă polivalentă și cu spirit de aventură.

Prima generație Suzuki SX4, desenată de Italdesign Giugiaro și îmbrăcată și în haine de Fiat Sedici, s-a afirmat, între 2006 și 2013, ca un crossover sub-compact plăcut ochiului și cu un bun raport calitate-preț. A doua generație a crescut cu 15 cm în 2013, apropiindu-se la 3 cm de Qashqai, și s-a transformat într-un crossover compact, cu un portbagaj de 430 litri. Dar, din păcate, a renunțat la penelul designer-ului în favoarea unei arhitecturi controversate, inspirate, cel puțin la nivelul părții spate, de modelul japonezilor aliați cu Renault.

suzuki-sx4-s-cross-allgrip-10-boosterjet11

Galerie foto: Suzuki SX4 S-Cross AllGrip 1.0 BoosterJet

Noul SX4 S-Cross a primit o infuzie de atitudine și rafinament, în urma facelift-ului operat la sfârșitul lui 2016. Garda la sol i-a fost mărită cu 15 mm, până la 180 mm, pentru a da mai multă libertate tracțiunii integrale AllGrip, iar paleta de motorizări a primit două benzinare turbo, în ton cu moda.

Surpriza subunitară

Recunosc, nu sunt un fan al downsizing-ului, al motoarelor supraalimentate din ce în ce mai mici montate pe mașini mari. Și, având în vedere experiențele subunitare cu alte unități în trei pistoane, când am văzut SX4-ul S-Cross cu 1.0 BoosterJet și integrală, m-am gândit că este ”moartea pasiunii” și că fie voi ieși mai repede la pensie, fie voi face vârtej în rezervor. Surpriză! Motorașul are toți caii acasă, trage mult mai bine decât vechiul 1.6 aspirat și consumă mai puțin.

Având în vedere gabaritul, AllGrip-ul și experiențele cu primul SX4, mă așteptam la o medie de 8%-8.5% la drum, în ritm susținut. Însă, după 350 km, din care vreo 60 km în oraș, computerul n-a vrut să indice mai mult de 6.6%, ceea ce se apropie periculos de consumul unui diesel. Golul de turbo nu este deranjant, iar de la 2.000 rpm în sus mașina se mișcă chiar bine. Limitele BoosterJet-ului de 998 cmc se văd, însă, în teren sau la urcarea pantelor abrupte, unde ești nevoit să stai, pe la 4.000 rpm, în treapta întâi. Timoneria manualei în cinci trepte se mișcă mai bine decât cea a primei generații SX4, dar este perfectibilă. Iar la 130-140 km/h ar fi fost bine venită treapta 6.

suzuki-sx4-s-cross-allgrip-10-boosterjet2

Neutralitate și polivalență

SX4-ul S-Cross cu 1.0 BoosterJet poate părea perfect pentru oraș. Și, este. Însă, nu-i trebuie neglijat spiritul de aventură, mai ales în variantă 4×4. Spațiul interior este la nivelul unei compacte așezate, portbagajul poate înghiți liniștit bagajele a doi adulți și un copil, inclusiv o sanie, pentru un weekend prelungit, iar AllGrip-ul te asigură că vei putea ajunge unde alte mașini nu pot.

GALERIE FOTO: SUZUKI SX4 S-CROSS ALLGRIP 1.0 BOOSTERJET

suzuki-sx4-s-cross-allgrip-10-boosterjet14

Sistemul de tracțiune integrală dispune de diferențial central blocabil, prin apăsarea unui buton, și de selector pentru tipul de carosabil (Zăpadă/Noroi/Lock – Auto – Sport). Interesant, la trecerea de la un mod la altul nu se schimbă doar felul în care puterea este variată între punți, ci și răspunsul motorului. În ”Sport”, în ciuda celor 112 CP, SX4 nu face mofturi la depășiri, dacă ești conștient că nu te afli la volanul unei mașini sport. Iar pe zăpadă te poți juca liniștit, cu electronica decuplată, AllGrip-ul ajutând crossover-ul familist să meargă frumos de-a latul.

suzuki-sx4-s-cross-allgrip-10-boosterjet9

Interiorul mașinii este încăpător și primitor, dar neutru. Design-ul planșei de bord nu-ți ia ochii, dar plasticul moale de la suprafață îți distrage inteligent atenția de la materialele mai tari. Sistemul multimedia cu ecran tactil de 7 inch se înțelege bine cu smarphone-ul, însă, mai trebuie lucrat la grafică. Și, dacă tot cârcotim, propun ca specialistul care a decis ca display-ul computer-ului de bord, cel aflat între vitezometru și turometru, să fie apelat și setat prin rotirea și apăsarea tijei în formă de pix dreapta, să fie premiat.

GALERIE FOTO: SUZUKI SX4 S-CROSS ALLGRIP 1.0 BOOSTERJET

suzuki-sx4-s-cross-allgrip-10-boosterjet8

Verdict

+

Motor în 3 pistoane echilibrat și rafinat; consum apropiat de diesel; AllGrip eficient; insonorizare bună

Grafica sistemului multimedia; Interconectivitate precară (ex. în bord ai un ceas, pe ecranul tactil, altul); timonerie perfectibilă;

Adversari 4×4
Dacia Duster
Nissan Qashqai
Skoda Yeti
Mazda CX-3
Opel Mokka X

LEAVE A REPLY