Cu ajutorul lui Q2, Audi a coborît în arena crossover-elor urbane premium, țintind, printre altele, un public feminin care se uită după o mașină sigură, rafinată și cochetă, mai încăpătoare decât un A1 și mai înaltă decât un A3. Pentru familiștii amatori de adrenalină, însă, ”bestia” break de 450 CP rămâne de referință.
Aparent, Q2 și RS4 Avant nu au nicio legătură. Însă, într-un fel sunt complementare, ambele modele ale ”stăpânului inelelor” din Ingolstadt răspunzând pe deplin nevoilor unei familii pasionate de condus. Așa că, dacă doriți ca soția să înțeleagă că RS4-ul Avant este o mașină de familie, frânele ceramice și accelerația 0-100 km/h în 4.7 fiind necesare doar pentru a duce, repede și în siguranță, copilul la școală, stilatul și angularul Audi Q2 s-ar putea să vă scoată din încurcătură. Mai mult, puteți să folosiți împreună crossover-ul sub-compact, când RS4-ul se transformă în plug de zăpadă, din cauza gărzii la sol minimaliste, așa cum am pățit pe autodromul Academiei Titi Aur.
Motorul 1.4 TFSI de 150 CP, în combinație cu transmisia automată S Tronic, cu dublu-ambreiaj și șapte trepte, este alegerea perfectă pentru Q2. TFSI-ul în 3 pistoane, de 1.0 litri, pare puțin cam mic, cei 190 CP ai 2.0-ului TFSI te duc mai mult cu gândul către un hot-hatch, iar TDI-urile sunt avantajoase pentru cei care merg mult extraurban. În oraș, dacă se merge ușor, nu trebuie să vă sperie mesajul ”2 cilindri” din bord. Nu s-a stricat agregatul, ci computer-ul a decis că sunt suficiente două pistoane pentru deplasare (COD – cylinder on demand). Activarea/dezactivarea cilindrilor este absolut insesizabilă. Iar când aveți nevoie să țâșniți puternic sau la drum, toți căluții răspund ”prezent” imediat, mașina accelerând, de exemplu, până la 100 km/h în 8.5 secunde.
În modul ”auto” al sistemului Audi drive select, S Tronic-ul schimbă pe nesimțite, la 40 km/h, cutia fiind deja în treapta a 4-a. Însă, dacă este nevoie și se strivește accelerația de podea, cutia poate da și două, trei inferioare. Iar pentru un ritm alert susținut, se trece în ”dynamic”. Accelerația e mai sensibilă, cutia schimbă sportiv și ține motorul în ture, iar direcția progresivă oferă un feedback clar și plăcut. Altfel, la manevrele de parcare, de pildă, cu o singură tură de volan, brachezi total. Dăcă ai și amortizoare adaptive, se întărește și suspensia.
În comparație cu RS4 Avant, în Q2 te urci ca în pod. Altfel, garda la sol este perfectă pentru obstacolele urbane, iar, la pipăit, volanul gros, în trei spițe, care vine cu pachetul S line, oferă același feeling. În ciuda înălțimii, Q2 este foarte bine echilibrat și se așează pe drum, nefăcând face mofturi nici pe virajele abordate în forță. Mai mult, pe zăpada de la ATA, cu electronica decuplată total, abia, abia am reușit să arunc spatele, deși trăgea numai fața. Personal, aș bifa quattro în locul sistemului multimedia MMI plus, dar mașina se descurcă bine și fără integrală.
Interiorul este stilat, rafinat și simplu, în bunul stil Audi. Scaunele față însă, chiar dacă oferă un sprijin lateral decent, ar putea fi mai profilate la acest nivel. Iar pe partea de calitate, toate sunt bune și frumoase până îți pică ochii sub bord sau, de pe bancheta spate, pe plasticul consolei centrale.
Adversari
Mini Countryman
Jeep Renegade*
Mazda CX-3*
(*) altă clasă, dar pe aceeași idee
Date tehnice Audi Q2 Sport 1.4 TFSI
Lungime (mm) 4.191
Lățime (mm) 1.794
Înălțime (mm) 1.508
Ampatament (mm) 2.601
Greutate (kg) 1.355
Portbagaj (l) 405
Motor (cmc) 1.395
Putere (CP/rpm) 150/5.000-6.000
Cuplu (Nm/rpm) 250/1.500-3.500
Consum mediu mixt (l/100 km) 5.4
Consum mixt test (l/100 km) 8.7
Verdict
+
Design agresiv; tehnologia COD; comportament dinamic; spațiu interior
–
Preț destul de mare; opționale piperate; plastice dure în zonele mai puțin vizibile