Indiferent de vârstă, model sau valoare, numeroase vehicule sunt echipate cu faruri xenon, care, furnizând o iluminare superioară celor cu halogen, cresc siguranța la volan. Becurile cu xenon nu pot fi montate, însă, simplu, pe bordură, în blocurile optice dezvoltate pentru halogen sau alt tip de bec.
Cum farurile cu xenon pot fi la rândul lor, foarte diferite, din punct de vedere al soluției tehnice, al tipului de fascicul luminos sau al arhitecturii reflexiei, RPM a stat de vorbă cu specialiștii Philips Automotive Lighting, unul dintre cei mai importanți producători de becuri pentru autovehicule. Aceștia explică proprietățile și diferențele dintre tipurile de xenon, de ce trebuie schimbate becurile în pereche și la ce riscuri vă expuneți folosind becuri de proveniență dubioasă.
RPM: Ce este, din punct de vedere tehnic, un far cu xenon?
Contrar opiniei generale, farul cu xenon nu este un simplu bec. Becul arată ca un unul convențional, dar are o structură complet diferită. În interior, se află un gaz nobil – xenonul – care generează, la tensiuni înalte generate între doi electrozi, o lumină foarte puternică. Este necesară o tensiune de aproximativ 25.000 volți.
RPM: D1S, D2S sau D2R?
Pentru a echipa vehiculul cu xenon-ul potrivit, trebuie să știți tipul farului. Fiecare are o denumire proprie, fiind diferită de celelalte prin structură și destinație. Litera ”D” din denumire reprezintă convenția pentru farul cu xenon. Următorul simbol, o cifră, indică dacă farul are integrat un ignitor (balast) pentru generarea unei tensiuni ridicate. Cifrele impare indică faptul că farul dispune de ignitor (de exemplu, D1, D3 sau D5), iar cifrele pare, că acesta lipsește (D2, D4). Ultimul simbol indică tipul farului. „S” înseamnă proiector, iar „R” reflector.
RPM: Proiector sau reflector?
Farurile cu xenon pot fi de două tipuri: proiector sau reflector. Becul de tip D2R, de exemplu, este conceput pentru un far de tip reflector. Acest tip de reflector poate fi echipat cu o fantă având ca rol evitarea fenomenului de orbire a participanților la trafic de pe sensul opus de circulație, dar și pentru un fascicul luminos mai larg. Forma reflectorului este dată de un computer de înaltă precizie, care definește cât mai exact limita umbrei luminoase datorată intensității mari a luminii xenonului.
D1S sau D2S sunt destinate farurilor tip proiector. Acest tip de faruri definește și mai precis limita umbrei luminoase. În acest caz, reflectorul se află în interiorul proiectorului. Fasciculul reflectat de reflector este direcționat de lentile spre un punct exact definit, iluminând câmpul vizual din fața vehiculului. Potrivit legislației, astfel de faruri trebuie să fie echipate cu un sistem de autoreglare. Proiectorul dispune de un motoraș care adaptează nivelul proiecției pentru ca acesta să rămână constant. Informațiile necesare pentru reglarea acestui nivel –cazul unui vehicul încărcat cu bagaje – sunt transmise de diferiți senzori instalați, de pildă, în barele de protecție ale vehiculului sau pe una dintre basculele față.
RPM: Care este diferența dintre xenon și bi-xenon?
Un bec xenon are nevoie de câteva secunde pentru a atinge punctul de maximă intensitate și este foarte sensibil la aprinderi și stingeri frecvente. Poat fi deci utilizat doar pentru faza scurtă. Pentru faza lungă, atât farurile de tip proiector cât și cele reflector dispun de un bec suplimentar cu halogen. Pentru a rezolva această problemă, producătorii au dezvoltat farurile bi-xenon, în care becul responsabil de faza lungă este în permanență pornit, dar fasciculul său este acoperit. ”Protecția” fazei lungi este ridicată mecanic sau electro-mecanic, la semnalul șoferului.
RPM: Diferențele de preț dintre becurile cu xenon existente pe piață sunt destul de mari. Ce alegem?
Indiferent de tipul farului cu xenon, este recomandat ca becurile să fie înlocuite în pereche, pentru a menține nivelul de iluminare în parametri optimi. Sigur, pe piață există fel de fel de becuri, dar sfatul nostru și al constructorilor de mașini este că trebuie utilizate numai produse de origine. În caz contrar există mari riscuri de a afecta sistemul electric al mașinii, alături de costuri de utilizare mai ridicate pe termen lung.