Cum, vorba unui clasic în viață, ”iarna nu e ca vara”, zăpada, gheața, zloata sau, chiar, mocirla de pe drumuri schimbă total comportamentul mașinii și, implicit, stilul de condus. Plecând de la premisa că toți șoferii au vehiculele echipate cu pneuri de iarnă în stare bună, cu profil peste 4-5 mm, RPM l-a rugat pe Titi Aur, probabil unul dintre cele mai titrate nume din motorsport-ul românesc, care, la ”pensie”, a decis să-i învețe și pe alții secretele șofatului în siguranță, punând bazele ATA – Academia Titi Aur, să facă un top al regulilor pe care orice conducător auto ar trebui să le urmeze pentru a nu fi surprins.
- Între -4 și +4 grade Celsius, apare poleiul, adică acea „black ice” – gheaţa neagră (ceaţa căzută pe asfalt, umezeala îngheţată în strat fin). Majoritatea autoturismelor avertizează sonor sau vizual când apar aceste temperaturi extrem de periculoase, deoarece peste stratul subțire de gheață apare un strat superficial de apă. De fapt, anvelopa nu alunecă pe zăpadă sau gheață, ci pe acest strat de apă, care se formează din cauza degajării de căldură din timpul rulării.
- Aveți mai multă grijă cu pedalele. Dacă accelerați brusc, roţile motrice vor pierde aderenţa și controlul. La fel, şi în cazul frânării. Dacă apăsați brusc pedala de frână, roţile se pot bloca, iar asta înseamnă că vă transformați într-o sanie pe roţi. Trebuie să frânați uşor și să folosiți într-un mod eficient frâna de motor, nu cea de picior, retrogradând dintr-o treaptă superioară de viteză într-una inferioară. Puteți face asta cu toate maşinile manuale, dar şi cu majoritatea maşinilor cu cutii automate, în modul manual.
- Dacă ați rămas blocat în nămeţi, iar sistemele de control al tracţiunii nu vă ajută, trebuie să le dezactivați pentru a beneficia de întreaga putere a maşinii. După, dacă nu ştiți cum se reactivează, cea mai simplă soluţie este să opriți şi să reporniți motorul.
- Iarna, riscurile de accident sunt duble. Încercați să anticipați traficul și să conștientizați toate pericolele care pot apărea. Pe gheață sau zăpadă se conduce calm, prudent, fără a citi SMS-uri sau să vorbiți la telefon.
- Acordați o atenție sporită virajelor. În cazul maşinilor cu tracţiune, apare caracterul subvirator. Altfel spus, dacă intrați cu viteză prea mare într-o curbă, maşina va merge tot înainte, deşi ați virat. Soluţia la această problemă este să încetiniți uşor înainte de intrarea într-o curbă şi să nu accelerați brusc în timpul virajului. Dacă observați că maşina o ia tot înainte, în loc să meargă după direcţia roţilor, încearcați să micşorați unghiul volanului. Astfel, roţile din faţă vor prinde aderenţă, iar maşina va reveni pe trasa ideală. În cazul maşinilor cu tracţiune spate, apare caracterul supravirator. Adică, dacă accelerați brusc atunci când roţile din faţă sunt virate, spatele maşinii va pierde aderența şi se va îndrepta către stânga sau dreapta. Regula de bază, în acest caz, este să virați întotdeauna în direcţia derapajului – dacă spatele o ia spre dreapta, virați spre dreapta. Din nou, multe dintre sistemele electronice de siguranţă vă vor ajuta în aceste situaţii delicate, însă cea mai bună abordare este cea precaută.