Parașocuri profilate, protecții din plastic pentru pasajele roților și portiere, bare de amarare pe acoperiș, suspensie mai înaltă cu doi centimetri… În încercarea de a prinde trenul crossover-elor citadine, în care s-au urcat demult modele precum Citroen C3 XTR, Dacia Sandero Stepway, Renault Captur sau Volkswagen Cross Golf, Hyundai propune i20 Active, un i20 condimentat cu toate accesoriile necesare junglei urbane.
Benzinarul turbo, de 998 cmc și 100 CP, este voios și incredibil de liniștit, odată ce urcă în ture. Dacă injecția directă și supapele de evacuare acționate electric ar fi reușit să neuntralizeze țăcănitul celor trei pistoane la ralanti, nici Tce-ul 90 Renault, nici PureTech-ul 110 PSA, de exemplu, n-ar mai fi putut comenta. Cutia de viteze cu cinci trepte are o timonerie rafinata, care permite schimbările rapide. Însă, etajarea lungă, care, teoretic favorizează reducerea consumului, și ”lag”-ul, golul de turbo resimțit la trecerea într-o treaptă superioară, necesită ceva timp de acomodare, pentru a pune bine la treabă cei 100 CP și cuplul de 172 Nm. De ce ”teoretic”? Pentru că, oficial, i20 Active are un consum urban de 5,9 l/100 km. În testul nostru însă, consumul în București s-a stabilizat la 10,2 l/100 km. Nu vă speriați! Nici Tce 90-ul, nici TSI 95-ul (VW), de pildă, nu sunt mai puțin gurmande, decât dacă mergi subturat, bătrânește, fără a băga prea des în seamă turbina.
i20 Active iese în evidență și face față cu brio provocărilor urbane. Direcția este, poate, prea mult asistată, dându-i un ușor aer de imprecizie. La manevrele de parcare, este plăcută. Însă, nu se întărește sufiecient de repde odată cu creșterea vitezei, iar feedback-ul tinde către zero. Dacă nu ești atent cum și cât tragi de volan la 30-40 km/h, de exemplu, poți pierde imediat trasa, dar, după, câteva zeci de kilometri, te obișnuiești.
Poziția ușor înaltă la volan conferă altă perspectivă decât în i20-ul normal. Iar scaunele față merită un mare plus. Nu oferă suportul lateral al celor din noul Clio, dar au un șezut lung, perfect desenat pentru persoanele de peste 1.8 metri înălțime.
Planșa de bord și interiorul per ansamblu nu se ridică la nivelul design-ului exterior. Niciun artificiu de așa-zis crossover nu îți atrage atenția, iar austeritatea e la ea acasă, în ciuda ergonomiei și a layout-ului curat. Comenzile iluminate cu albastru aduc aminte de Golf-ul IV, plasticele în două culori arată bine, dar sunt dure la pipăit, iar sistemul audio are un display și o grafică demne de un smartphone de acum vreo două, trei generații. Mai mult, coreenii au pus un buton cu o ”semilună” în dreapta fantei pentru CD/MP3, care, teoretic, ar trebui să stingă instrumentarul pe timp de noapte, pentru a nu-ți obosi ochii, ca la Saab 9-3. Nu stinge, însă, decât ecranul minuscul al sistemului audio.
Consola centrală adăpostește însă un sistem de climatizare mono-zonă eficient. Iar spatele schimbătorului de viteze există USB și priză de 12v de putere. Iar la capitolul opțiuni, i20 Active excelează. De pe listă nu lipsesec luminile de zi LED, farurile cu xenon, sistemul de asistență la pornirea din rampă, ESP-ul, șase airbag-uri, pilotul automat sau volanul multifuncțional îmbrăcat în piele.
În ceea ce privește confortul și ținuta de drum, suspensia, chiar dacă unii ar putea-o cataloga drept fermă, absoarbe impecabil denivelările, fără a face prea multe concesii stabilității. Sigur, cei doi centimetri în plus se simt și, în contextul unui stil de condus mai agresiv, i20-ul normal stă mai bine. La capitolul insonorizare, însă, coreeni ar putea da multora lecții.
Date tehnice Hyundai i20 Active 1.0 T-GDI 100
Lungime – 4065 mm
Lățime – 1760 mm
Înălțime – 1529 mm
Ampatament – 2570 mm
Diametru bracaj – 10,2 m
Greutate – 1160 kg
Volum portbagaj – 326 l
Motor
Capacitate – 998 cmc
Putere – 101 CP/4500 rpm
Cuplu – 172 Nm/1500 – 4000 rpm
Performanțe
Accelerație 0-100 km/h – 10,9 s
Viteză maximă – 176 km/h
Consum (l/100 km)
Urban – 5,9
Extra-urban – 4,1
Mixt – 4,8
Emisii CO2 – 110 g/km