Obligativitatea dotării autovehiculelor cu anvelope de iarnă, intrată în vigoare în urmă cu câțiva ani, a născut o serie de controverse și în jurul alegerii pneurilor. Gume speciale de iarnă sau anvelope all-seasons?

Deși apele s-au mai așezat și este deja cunoscut faptul că anvelopele de tip all-seasons (toate anotipurile) sunt și ele acceptate, conform legii, dacă poartă marcajele M+S, M/S, M-S sau M&S, marcaje care sunt considerate însemnul clar pentru anvelope de iarnă, recomandarea autorităților este ca echiparea să fie totuși cu anvelope de iarnă și nu all-season.

Producătorii de anvelope de top la nivel mondial, cum este cazul Goodyear, de exemplu, consideră că marcajul pentru o anvelopă de iarnă de ultra-înaltă performanță este muntele cu trei piscuri și fulgul de nea, aspect ce nu apare în prevederea legislativă de la noi din țară. Mai mult, expertul Premio afirmă că Goodyear supune fiecare nou produs unor teste extinse și cere ca acesta să răspundă la peste 50 de criterii de performanță. În cazul anvelopelor de iarnă, criteriile prioritare sunt: tracțiunea pe zăpadă și gheață, aderența pe zăpadă și gheață și rezistența la acvaplanare.

Goodyear 4Seasons

Cu toate acestea, Goodyear s-a specializat în ultimii 30 de ani pe segmentul de anvelope all seasons, fiind un producător conștient că mulți conducători auto mai rulează încă cu anvelope de vară iarna sau își lasă mașinile cu roți de vară în parcare pe timpul sezonului rece, considerând că nu circulă suficient de mult ca să fie necesară înlocuirea pneurilor. Indiferent de situație, menținerea anvelopelor de vară pe mașină în anotimpul rece nu este indicată.  Compusul unei anvelope de iarnă nu este făcut să reziste la temperaturi mai joase de 7 grade Celsius.  Așa au apărut soluțiile practice numite anvelope all-seasons, iar cea mai recentă evoluție în domeniu este anvelopa Vector 4Seasons Gen-2. Desigur, zonele potrivite pentru acest tip de anvelope sunt regiunile temperate din Europa, unde iernile nu sunt prea dure, sau acest tip de gume este recomandat în cazul în care conducătorul auto nu conduce foarte mult în condiții vitrege de iarnă, cum ar fi deplasările zilnice prin oraș.

Sigur, pe timp de iarnă, anvelopa all-seasons are performanțe superioare față de una de vară, iar vara este net superioară față de o anvelopă de iarnă. Dar, în cazul în care se circulă mult cu un vehicul pe timp de iarnă, iar nivelul cerut de performanță este foarte ridicat, expertul Premio recomandă schimbarea gumelor la trecerea de la sezonul de vară la cel de iarnă și invers. Iată de ce:

  1. Construcția anvelopei de iarnă este dedicată pentru performanță pe zăpadă și gheață, prin urmare este gândită să funcționeze în parametri cât mai specifici, față de o anvelopă all-seasons care este gândită să funcționeze bine în parametri mai largi.
  2. Permite păstrarea anvelopelor în condiții optime în perioadele în care diferențele de temperatură mari le-ar putea afecta proprietățile.
  3. Permite menținerea unei durate mai lungi de viață a ambelor seturi de anvelope, vară/iarnă
  4. Anvelopele dedicate unui sezon au proprietățile și dau nivelul de performanță de care este nevoie în condiții specifice, de iarnă sau de vară.

LĂSAȚI UN MESAJ