UTIL! Verificați periodic presiunea în anvelope și întrețineți sistemul de monitorizare TPMS

0
96

Conform reglementării Comisiei Europene ECE-R 64, începând cu 1 noiembrie 2014, toate vehiculele noi vândute în țările UE trebuie să fie echipate din fabrică cu senzori de presiune TPMS. Chiar dacă aveți sau nu însă senzori de presiune, pentru siguranță la volan, protejarea anvelopelor împotriva uzurii premature și a face economie de carburant, producătorii recomandă verificarea periodică a presiunii din pneuri. Mai mult, specialiștii Premio atenționează că, având în vedere statisticile din rețeaua de service-uri, care arată că două treimi din mașinile verificate circulau cu parametri greșiți de presiune în anvelope, și sistemele TMPS de pe automobile trebuie întreținute, cu excepția celor indirecte care se bazează pe senzorii sistemelor de ABS și ESP.

“Sistemul indirect nu necesită întreținere, deoarece nu utilizează senzori suplimentari sau nu efectuează măsurători, ci le calculează pe baza impulsurilor primite de la ESP și ABS. În acest sistem este măsurată rotația roții. Roata cu presiune redusă în anvelopă se rotește mai repede, ceea ce este detectat de senzorii ABS. Un TPMS indirect citește această informație și dacă, după un anumit timp, detectează o diferență, aceasta va indica această neregulă conducătorului auto cu o lumină care arată o presiune greșită într-una dintre anvelope. Sistemul indirect necesită doar instalarea unui software suplimentar care va utiliza datele ABS. Această soluție este considerată mai puțin costisitoare și mai eficientă, dar cel mai mare dezavantaj este lipsa citirii exacte a presiunii în pneuri. Mai mult, măsurarea indirectă este supusă unei rate de eroare ridicate și unei întârzieri în funcționare “, a explicat Viorel Hilea.

Sistemul direct este mult mai precis și oferă atât măsurători exacte ale presiunii, cât și ale temperaturii, însă principiul său de funcționare este mult mai complex. În sistemele directe, dispozitivele de reglare a presiunii sunt situate de obicei în anvelopele cu supape de aer. Fiecare dintre ele este dotat cu un senzor de presiune, un transmițător radio și o baterie proprie. Informațiile colectate sunt transmise prin radio pe calculatorul de la bord și afișate pe ecran. Sincronizarea diferiților senzori cu computerul este foarte precisă, astfel încât într-o astfel de situație nu se recomandă schimbarea liberă a roților, iar la fiecare înlocuire a anvelopei este necesar să resetați sistemul și să încărcați date noi. La fiecare înlocuire periodică a pneurilor se recomandă verificarea tuturor elementelor individuale ale sistemului.

Senzorul este alcătuit din două componente: unitatea de plastic cu o baterie integrată și supapa – cel mai adesea din aluminiu sau cauciuc și metal. Ambele părți, atunci când sunt deteriorate, pot fi înlocuite numai cu altele noi. Senzorii înșiși nu eșuează, iar înlocuirea lor cu alții noi se va face după 5-8 ani – ceea ce este echivalent cu durata  de viață estimată a bateriilor instalate în interiorul lor. Pe de altă parte, senzorii deteriorați în timpul unei înlocuiri a anvelopelor neprofesionale trebuie înlocuiți imediat, prin urmare utilizatorii trebuie să își amintească să verifice anvelopele echipate cu sistemul TPMS numai în punctele de service cu echipamentul adecvat și tehnicienii calificați “, a adăugat Viorel Hilea.

LEAVE A REPLY