#PeDouaRoti: Cum alegem bicicleta perfectă? MTB-ul, cyclocross-ul, ”albul 13” și Pegas-ul cu ”șa lungă”

0
26

M-am tot întrebat de ce mulți oameni cu bani aleg să-și cumpere mașini mari cu care să traverseze orașele. Adică, de ce îmi trebuie un SUV ca să merg la birou, la piață sau la soacră în vizită? Dacă tot am banii, de ce nu mi-aș lua pentru oraș un Twingo RS sau un Fiat 500 Abarth? Și, dacă tot mi-aș permite, clar, mi-aș cumpăra papuci pentru plajă, bocanci pentru munte și pantofi de alergare. N-aș folosi aceeași pereche de cizme și la nuntă, și la piață, și la birou. Fac această paralelă pentru că, de fapt, vreau să ajung la biciclete…

Ce este cyclocross-ul? Evident, în cazul mașinilor e mai greu să ai câte una pentru fiecare situație, însă la biciclete e un pic mai simplu. Și mai ieftin. Tot așa, mă întreb de ce se vând atâtea MTB-uri și, prin comparație, prea puține biciclete de șosea sau cyclocross-uri. Oare au și vânzătorii partea lor de contribuție sau vină? Oare când vine un client nou în magazin, la început de drum ciclistic, ce i se va recomanda? Sau clientul va avea încredere? Sau ”alb 13” e culoarea cu care am crescut și, în consecință, din obișnuință, e și cea mai frumoasă? Doar și Pegas-ul ”cu șa lungă” avea cauciucuri cramponate.

rose-xeon-cdx-cross-4400_2237820_2

Cu alte cuvinte, de ce să-mi iau un MTB de 14 kg, cu care voi merge maximum pe drum forestier sau pe câmp, și să nu-mi iau un cyclocross de sub 9 kg la aceiași bani, cu care aș putea rula confortabil și rapid chiar și pe asfalt, cu o simplă schimbare de cauciucuri. Senzația de viteză de pe șosea este inegalabilă!

Nu vreau să fiu înțeles greșit. N-aș interzice MTB-urile! Dar, le-aș recomanda doar celor care merg mult pe munte, pe trasee dificile, bolovănoase și tehnice. În rest, ce să caut cu purceaua la expoziția de căței de rasă?

rose-xeon-cdx-cross-4400_2237820_6

Cyclocross-ul este o bicicletă care are geometria apropiată de cea a unei cursiere, are ghidonul aproximativ la fel cu cel al bicicletei de șosea (există și opțiunea unui ghidon drept), are roți de 28 inch, ce permit adaptarea mai multor feluri de anvelope (asfalt, oraș, noroi sau piatră), cântărește cu mult mai puțin decât un MTB la același preț, are frâne mecanice sau hidraulice, pe disc, și i se pot pune și apărători de noroi. Amortizarea este preluată de anvelope, ca la cyclocross-ul meu Rose CDX Cross Gravel. În oraș, n-ai nevoie de suspensii.

În concluzie, dacă tot vrei o chestie bună la toate, de ce să iei un MTB care se simte bine doar în teren accidentat (pe care majoritatea nu-l abordează) și să nu optezi pentru o bicicletă care merge în egală măsură aproape peste tot, mai puțin pe drumuri de tip ”hard-rock”… E ca și cum toți prietenii vin să se dea pe circuit cu turisme și tu apari cu Range-ul echipat cu gume de iarnă.

La fete, povestea e alta. Ele doresc mai mult confort, poziția mai puțin aplecată le conferă un plus de siguranță, iar riscul de pană este cu mult redus. La fel și viteza.

Ca să fim înțeleși, sunt adeptul ideii de ”3 în 1”, pentru că nu-mi permit ”1 + 1 + 1”. Pe aceeași idee, acum, am pus ochii pe Renault Megane Estate GT Line, pentru că e puternic, spațios, dar nu foarte mare, și arată bine.

Nu fac pe deșteptul, pentru că și eu am avut MTB și-l foloseam doar pe aici, prin jurul satului… Spor la pedalat și grijă la condus!

Text: Alexandru Filip – Pilot – Multiplu campion național  la categoria 2WD, pasionat de road-cycling, triathlon, running și schi

LEAVE A REPLY