A existat o vreme în care turismele cu tracțiune integrală erau privite cu reținere și mai mult ca o fiță. Acum, însă, tracțiunea integrală este privită ca un sistem de siguranță și, de la un anumit nivel în sus, fără 4×4 nici nu prea se mai poate.

În anii ’80-’90, de pildă, în clasa premium, doar Audi paria puternic pe quattro – în 1996, a apărut și prima limuzină 4×4, Audi A8 4.2 quattro. Primele modele BMW Xi au fost 325 Xi (E30, 1985) și 525 Xi (E34, 1991). Iar Mercedes a introdus, timid, 4Matic-ul în 1987 pe E-Klasse-ul W124.

Volvo, constructorul suedez care, de-a lungul timpului, a reusit sa-si asocieze imaginea cu siguranta rutiera, prin patentarea si implementarea mai multor solutii tehnice, precum centura de siguranta (1959), a fost, in 1997, al patrulea jucator european din liga premium care a spus ”Da” tracțiunii integrale pe, probabil, cel mai reusit model al său din istoria recentă – Volvo 850 break. 850 AWD a fost lansat în mai 1996 cu un motor turbo in cinci pistoane, de 2.5 litri și 193 CP, cuplat la o cutie manuală cu cinci trepte.

 

Acum, după 20 de ani de la pasul integralei, versiunile cu tracțiune integrală reprezintă peste 50% din comenzile pentru noile modele ale seriei Volvo 90. Iar în rândul celorlalte modele Volvo, procentul ”4×4” este de peste 40%.

Volvo V90 Cross Country

După câteva luni de 850 AWD estate, a venit Volvo V70 AWD, în mare parte aceeași mașină. Tot în 1997, Volvo a produs primul model ”Cross Country” – V70 XC, ajutând la dezvoltarea unui nou tip de mașină, cu design robust și caracteristici care sunt acum familiare atât pentru asfalt, cât și pentru drum accidentat. În 1999, a urmat Audi Allroad. Iar în ultimii ani înghesuiala a crescut permanent în segmentele turismelor 4×4 și a break-urilor cu veleități de crossover.

Volvo Cars a mers mai departe cu programul AWD în momentul în care a început munca pentru dezvoltarea primei generații XC90, lansat în 2002, la North American International Auto Show. Prima generație XC90 avea ca dotare opțională sistemul Haldex Traction Generation 2 AWD pe motorul turbo pe benzină de 2.5l. Versiunea T6, cu motor de 3.2 litri, a venit cu AWD ca dotare standard.

Volvo XC90 T8 R-design

În momentul de față, progresele în tehnologia AWD înseamnă că îmbunătățirile privind manevrabilitatea, stabilitatea și tracțiunea vor continua să ofere o experiență a condusului plin de încredere, agil și plăcut, reducând totodată consumul de carburant. Greutatea sistemelor mecanice a fost redusă și eficiența îmbunătățită. De la introducerea tehnologiei ”Active On Demand”, toate cele patru roți sunt angajate constant pentru a permite distribuirea instantanee a cuplului către roțile din spate atunci când este necesar. Cuplul aplicat este controlat pentru a livra constant proprietățile privind manevrabilitatea, stabilitatea și tracțiunea în orice moment. La momentul actual, sistemul mecanic AWD al Volvo Cars are un design modular și este folosit pentru toate modelele Volvo.

Mașinile Volvo sunt cunoscute pentru ceea ce noi numim ‘framkomlighet’, în suedeză – capacitatea de a te purta oriunde vrei să ajungi – indiferent de condițiile meteo. Aceasta este o parte importantă a moștenirii noastre și o reflexie clară a ceea ce suntem și a locului din care venim. Adaugând recent AWD electric mașinilor noastre premium, am reușit să îmbunătățim performanțele în această arie importantă”, a declarat Henrik Green, Vice Președinte Senior, Cercetare & Dezvoltare al Volvo Cars.

Volvo V40 Cross Country

Electrificarea va aduce și mai multă flexibilitate AWD-ului. Se pot observa primele semne a acestui progres în modelele XC90 T8 Twin Engine, unde avem o unitate electrică de antrenare a roților din spate. Pe măsură ce facem trecerea către mașini cu baterii 100% electrice și alte aplicații pentru sistemul de propulsie, vom vedea tot mai multe oportunități pentru a controla independent fiecare motor și roată, plecând de la suprafața de drum sau de la stilul de condus dorit”, a explicat Green.

LEAVE A REPLY